Rågeregulering

Rosenholm jagtforening

Rågeregulering

Rosenholm Jagtforening samarbejder med Syddjurs kommune om regulering af råger i Hornslet og Mørke. Den første regulering gælder de voksne råger under redebygningen og før æggene lægges. Denne regulering har til sigte at forhindre de støjende fugle i at etablere sig i tæt bebyggede områder og foregår fra 1. februar – 15. marts. Den mere traditionelle “rågejagt” foregår 1. maj til 15. juni når årets unger er blevet flyvefærdige og har bevæget sig fra rederne og ud på træernes grene. For beboere og kommune er formålet igen at minimere generne fra de mange fugle. Der skal skydes ca 3 unger fra hver rede for bare at undgå at kolonierne vokser. Men jægerne har endnu en god grund til at efterstræbe de sorte fugle. De smager ganske simpelt fortrinligt!

Reguleringen foregår med luft- eller salonriffel på både offentlige og private arealer i Mørke og Hornslet. Hvis du som borger møder os i parken er du velkommen til at spørge ind til hvad der foregår.

Hvis du er medlem af Rosenholm Jagtforening og har lyst til at give en hjælpende hånd med rågereguleringen i 2022 så kontakt Jan Ole Kjær Ipsen på telefon nr. 86377672. Der må kun reguleres råger i følge direkte aftale med Jan Ole!